Hoe ondernemers omgaan met de stijgende loonkost

02 maart 2022

Ondernemen is geen statische aangelegenheid. Vooral werken met mensen zorgt voor een gezonde dynamiek. “Hoe zorg ik ervoor dat mijn werknemers gelukkig zijn in hun job?”, dat is een vraag die veel ondernemers zich stellen. De motivatie hoog houden is dan ook een van de prioriteiten van CEO’s en kleine zelfstandigen. Ze doen dit door werknemers te belonen voor hun inzet. Niettegenstaande is de loonkost gigantisch hoog, dus bij iedere loonsopslag stijgen de kosten evenredig mee.

Buiten proportionele stijging van de loonkost

De loonkosten zullen in 2022 drie keer zo snel stijgen als in buurlanden. De uurloonkosten stijgen dus met maar liefst met 4,5%. In 2023 met 2,8%, om in 2024 te matigen naar 1,8%. Deze ongebruikelijke situatie is te wijten aan de automatische loonindexeringen. Hoe gaan ondernemers vandaag om met deze forse klim? Is het bijna onmogelijk geworden om sterk presterende werknemers goed te belonen, omdat de loonkost evenredig meestijgt?

Stefanie Thoen, HR-verantwoordelijke bij Groep Thoen, bevestigt deze stelling:

De loonkost is enorm gestegen. Wanneer je bijvoorbeeld een werknemer €100 opslag geeft, zal deze gemiddeld slechts €40 netto overhouden. Soms belandt een werknemer in een andere schijf door loonopslag en verdient hij/zij netto zelfs minder dan voordien. Daarnaast moet bij het opmaken van het personeelsbudget steeds rekening gehouden worden met de jaarlijkse indexeringen. Hier komt nog eens bij dat de werkgeversbijdragen aanzienlijk hoger zullen liggen, evenals de eindejaarspremie van de werknemer.

HR groeit mee met de veranderende omgeving

Hoe dit indexcijfer zal evolueren in 2022 is nog onzeker, gezien de uitzonderlijke omstandigheden wegens corona. Het Federaal Planbureau heeft op basis van de maandelijkse in

Doorheen de jaren is HR een steeds complexere aangelegenheid geworden, waardoor loonadministratie vaak uit handen wordt gegeven aan een payrollpartner, uitzendkantoor of sociaal secretariaat. Er zijn bijvoorbeeld steeds meer uitzonderingen op de werkschema’s en striktere regelgevingen van bovenaf, zoals de toegenomen loonkost. Gelukkig bestaan er andere mogelijkheden om sterk presterende werknemers te belonen, zonder dat de loonkost exponentieel meestijgt.

Stefanie bevestigt: “We hebben verschillende extralegale voordelen om prestaties te belonen, zoals maaltijdcheques, ecocheques, de coronapremie… Iedere werknemer hecht echter belang aan iets anders. De ene kan je meer plezier doen met een bikelease, de andere met een wekelijkse carwash. Tijdens het autosalon werken onze mensen bijvoorbeeld extra hard. Nadien sturen we hen natuurlijk een attentie ter bedanking. We zijn ook al aan het nadenken wat we kunnen doen als teambuilding, eenmaal Corona is gaan liggen. Vroeger organiseerden we bijvoorbeeld een familiedag en gingen we samen naar een pretpark. Er zijn dus vele manieren om werknemers te belonen, zonder dat de loonkost hiervoor moet stijgen. Het belangrijkste is dat mensen gelukkig naar hun werk gaan.”

Het voordeel aan werken met een payroll partner, zoals Jobmatch Online Payroll, is dat je steeds advies kan vragen aan payroll professionals over de wetgeving rond extralegale voordelen en compensaties. Een goede samenwerking tussen de HR-verantwoordelijke en het payrollbedrijf zorgt dan ook voor een solide HR-strategie.