Hoe gaan kmo’s om met het beperkt personeelsaanbod?

22 maart 2022

De laatste jaren is er een mentaliteit shift geweest bij ondernemers; de vraag naar personeel is immers groter dan het aanbod. Vroeger moest de sollicitant de ondernemer overtuigen van zijn/haar talenten, vandaag is het aan de ondernemer om overtuigend uit de hoek te komen. 

Hoge verwachtingen bij sollicitanten

Sollicitanten beseffen dat ze steviger in hun schoenen staan en leggen hun verwachtingen dan ook hoger. Naast een aantrekkelijk salarispakket zijn telewerk en work-life balance belangrijke aspecten. Hoe kan je als kmo inspelen op de steeds hogere verwachtingen van sollicitanten?

De voordelen die kleine bedrijven kunnen bieden, verschillen van die van grote ondernemingen. Waar kmo’s beter kunnen inspelen op flexibiliteit en een gezonde balans tussen werk en privé, kunnen grote ondernemingen gemakkelijker een aantrekkelijk salarispakket aanbieden. 

Is het dan voor kleine ondernemingen moeilijker om tegemoet te komen aan de torenhoge verwachtingen van sollicitanten? Of is de charme van een kmo net een een pluspunt?

Voordelen van een kmo

Sigrid Deceulaer, zaakvoerster van Fidoucia, startte 14 jaar geleden een lingeriewinkel in Aalst: “Als klein bedrijf kan je heel wat voordelen bieden die je bij grote bedrijven niet hebt. Enerzijds krijgt het personeel meer vrijheid en inspraak, anderzijds is de flexibiliteit enorm groot. Er kan rekening gehouden worden met alle individuele wensen, zodat iedereen een goede work-life balance heeft.” Doordat de werknemers worden tegemoetgekomen in hun specifieke wensen, blijven ze ook veel langer trouw. Sigrid heeft nu een vaste groep van werknemers waarop ze blindelings kan vertrouwen, ze moet zich dus zich minder zorgen maken over het aantrekken van sollicitanten.

“We zijn een zeer hecht team,” zegt Sigrid, “onze vaste medewerkster, Gwenny, werkt hier al 10 jaar. Daarnaast hebben we ook een vaste flexi-jobber en student waarop we kunnen rekenen op drukke momenten.” Kmo’s kunnen veel flexibiliteit bieden aan hun werknemers, en verwachten dan ook flexibiliteit terug op drukke momenten. Aan die flexibiliteit wordt tegemoet gekomen door te werken met payrollcontracten. Het voordeel van een payrollpartner, zoals WePayroll, is dat er tot 2 uur voor aanvang een payrollcontract kan aangemaakt worden.

Gelukkige werknemers trekken goede kandidaten aan

Voor kmo’s is de interne sfeer en flexibiliteit dus belangrijker dan aantrekkelijk te zijn voor nieuwe sollicitanten. Enerzijds blijven gelukkige werknemers veel langer in de onderneming, waardoor je minder snel tijd en geld moet investeren in het opleiden van nieuw personeel. Anderzijds trekken ze automatisch nieuw personeel aan uit hun eigen netwerk. 

Volgens Sigrid is “de emotionele meerwaarde de grootste troef van een kmo. Zo zijn we samen naar Milaan geweest voor een nieuwe productlijn, eten we samen voor iedere verjaardag en krijgen werknemers af en toe een lingeriesetje uit onze winkel. Daarnaast zetten we slim in op extralegale voordelen. Werknemers krijgen bijvoorbeeld een bedrijfswagen bestickerd met ons logo. Daar zijn onze medewerkers dolgelukkig mee en dat is meteen ook goede reclame voor Fidoucia.”

Heb jij nog vragen over verloning?
Contacteer de experten van WePayroll.